Umeå - hemma?

Sitter nu i Umeå och tar det lite lugnt. Har flängt runt lite i förmiddags och kommer att fortsätta flänga om en stund. Det är ju endel som ska fixas och vänner som ska träffas när man bara är hemma en sån kort visit. Kom hit till Umeå i onsdags och har sen dess haft fullt schema. Kul men ansträngande...

Idag har jag den mest intressanta dagen... Gör fystester för IKSU. Shit vilken förmån och vilken enorm motivationshöjare. Var iväg imorse kl 9.30 på bodyscan och ska iväg nu kl 14 på fystestet. Berättar mer om det sen.

Annars mår jag bra. Har dock haft vissa sömnsvårigheter sen jag kom hem till Sverige i söndags. Ögonbindeln är ett måste när jag ska sova men inte ens det har hjälpt alla gånger. Hoppas jag vänjer mig i juli då jag är tillbaka på riktigt!

Var på IKSUs träning i onsdags.. min första dag här uppe. Första passet med laget = snabbhet och 4 minuters intervaller... Schysst start :)

Annars har jag hunnit med att spela beach och umgås med vänner - livet leker med andra ord! Semester är king då man har roliga saker att fördriva tiden med! :)

Nu ska jag vila en helvtimme... sov lite lite inatt!

Adjö!

Doha

Elin läser och jag utnyttjar det fria internetet som finns. Inte så tokigt att fördriva tiden med. Själv plöjde jag min bok på första flygresan mellan Dar och Doha så jag har tyvärr ingen bok att läsa. Trodde det skulle ta betydligt längre tid att läsa ut den men tydligen inte. Boken var bra, bättre än jag förväntat mig. Läste Camilla Läckbergs "Olycksfågeln" vilket är den 4:e av hennes böcker som jag läst och jag tycker nog att denna var den bästa. Efter att ha läst de första tre "Isprinsessan" "Predikanten" och "stenhuggaren" hade jag börjat lessna på hennes sätt att skriva så denna bok tog jag med mig utifall att jag läste ut de övriga böckerna jag hade med mig. Bra drag med andra ord!

Nu har Elin läst ut boken... funderar på om vi ska rensa lite bland alla bilder eller om jag ska surfa.  Blir nog att rensa lite bilder så att inte Elin lessnar på mitt sällskap!

Längtar hem nu... mest för att jag vill föra över mina bilder till datorn och se om jag tagit några bra kort. Spännande =)

Jag behöver akut tvättid... mina kläder är äckligt smutsiga.

Längtar efter Sofia. Ska bo hos henne en vecka snart. LYCKA!

Har tränat helt okej i Tanzania, okej för att vara semester. Främst rehab för knät... Nu ser jag verkligen fram emot en riktig försäsong! Motiverad som F**!

Tschüss!

Så var denna resan över... :(

Sista natten i Tanzania... känns lite trist att resan och äventyren denna gång redan är över. Ska dock samtidigt bli roligt att komma hem och träffa alla igen, komma igång med träning ordentligt, få lite rutiner...

Vi har i alla fall haft det helt fantastiskt bra här nere och jag är så glad att jag gjorde denna resan. Vi har på dessa tre veckor fått uppleva så otroligt mycket och de starkaste intrycken fick jag från massajbyn vi besökte, det var mäktigt!

Sen jag skrev sist har vi hunnit med en hel del. Har bland annat varit i Arusha, besökt en skola, varit på tredagars safari, besökt ett semesterparadis på ön Zanzibar samt en av världens 15 äldsta städer Stonetown.

Här kommer lite bilder från dessa upplevelser

Safari

skolbesök

Skolbesöket var otroligt intressant. I Tanzania börjar man lite lätt i skolan redan vid 4 års ålder. Alla dessa barn är otroligt lugna och diciplinerade och så fort vi kom in i ett klassrum ställde sig samtliga elever upp och i kör välkomnade oss med en lång ramsa. Inte vad vi är vana med från hemma direkt. VBild nr 2 är skolans kök och bild nr tre deras toaletter.

Zanzibar

Bilderna som presenterats på min blogg är bara från Elins kamera då jag inte släpade med nån sladd till min. Kommer alltså komma ett senare inlägg med fler bilder...

Nu ska jag gå och sova. Imorgon är det resdag...

Tanzania är najs :)

Oj vad vi har det bra!

Vi har varit med om såååå mycket och har hittills bara varit borta en vecka. Kommer skriva om allt hemma i Sverige sen men lägger här upp lite bilder från veckan som varit.

Dar Es Salaam & White sand island

1. Moa vid hamnen i Dar Es Salaam
2. På båten på väg hem från White sand island. Blev sjöblöta pga höga vågor som vällde in...
3. Då vi är försiktiga med solen lgger vi här under ett solskydd.

Handeni

1. På marknaden i Handeni
2. En mysig stund i soffan hemma hos familjen Lindberg. Lägg märke till min nya frisyr :)
3. En massajmarknad

Går inte så bra att publicera inläggen jag skriver.. detta är en förkortad version... skriver hellre ytterliggare ett inlägg en annan gång.

Grymma dagar!

Eftersom jag troligtvis inte kommer att blogga i Tanzania så lägger jag nu upp de inlägg som jag planerat att skriva. Eftersom denna blogg är mycket till för att jag ska ha något att kunna gå tillbaka till och minnas så vill jag även skriva om mina fantastiska dagar här nu sista veckorna.

Förra helgen passade jag på att åka till Chur när landslaget var här och spelade. Det blev verkligen en perfekt helg för jag kunde se innebandy, bo hemma hos Anna och Johan Anderson samt göra en utflykt ihop med dem! Vi besökte under lördagen ett av deras smultronställen här i Schweiz. Utflykten blev till en liten alpby som låg jättevackert vid Walensee och vi tog oss dit med båt. Väl på ön strosade vi runt och kollade på de söta husen, de vackra vyerna, grillade korv och luktade på de fullt utslagna liljekonvaljerna. En helt fantastisk dag med andra ord! Var jättekul att se dem innan jag nu flyttar hem eftersom det är omöjligt att veta när vi ses nästa gång. Tack för i helgen mina vänner!!!

Söndagen spenderade jag på Zürich gator med att kolla på Celiné som sprang marathon. Jag är sjukt imponerad öven den mentala styrka alla dessa löpare har. Respekt!

På söndagkväll åkte jag till flygplatsen i Zürich och lämnade packning till de underbara IKSUtjejer som hjälpte mig att ta hem massa saker till Umeå eftersom jag själv annars skulle fått betala en förmögenhet på överviktskilon. TACK SNÄLLA NI!!! Passade även på att hämta min underbara vän Anna som stannade kvar efter landslagslägret för att besöka mig. Vi hade några riktigt mysiga dagar med god mat, vin, massa prat och shopping. Jättekul att du kom hit på besök vännen!

Nu ska fixa med lite måsten... mycket som ska göras men är snart klar :)

Packat & Klart

Är trött - mycket trött! Var avslutningsfest med Dietlikon igår. Inte laget utan föreningen. Hamnade på krogen och kom hem rätt sent. Har trängsvärk i vaderna... Länge sen jag dansade så mycket...

Är förövrigt helt klar med packningen och har tom varit förbi flygplatsen en snabbis för att väga det. En väska vägde 21 kg, den andra 20, perfekt med andra ord!!! Just det.. två väskor... Åker nu först med den ena till Tanzania och Umeå. Skänker bort kläder i Tanzania och resten lämnar jag i Umeå. Sen åker jag hit ner utan packning, spnderar sommaren här och tar hem väska nummer två! PERFEKT! Har haft sån tur att jag även kunnat skicka med folk som varit här nere massor. Annars hade jag blivit ruinerad! Uppskattar att 55 kg ungefär har blivit hemskickat med andra...

Bilder från packningskaoset... behövde för övrigt 5 timmar för att packa det sista...

Hum... såg inte så lovande ut här... :)

Idag blir det till att städa och så ska jag ta avsked av familjen (Svenska familjen som bidragit starkt till att vi trivits så otroligt bra här nere. Träffade dem på Dietlikonfesten igår... Sara grät redan då för att vi ska åka hem...

Nu frukost och ett stort glas vatten!!!