Nytt jobb!

Jag har bytt jobb! Under mitt år jag varit här i Schweiz har jag tidigare alltid varit timanställd vilket innebär att jag aldrig fått betalt när jag varit sjuk, inte fått semster osv. På det senaste jobbet jag hade, där jag arbetat från det att jag kom ner för den här säsongen, har jag dessutom inte vetat hur mycket jobb jag haft från vecka till vecka eller ibland ens från dag till dag och det kan ibland vara ganska jobbigt. Men nu är det slut på allt det! :)

Från och med den här veckan är jag anställd på en sportaffär i närheten av där jag bor, Taurus Sport. Det tar ungefär 10 minuter för mig att ta mig dit med bil och tydligen 20-25 minuter med cykel. Hittills har jag kunnat ta bilen vilket varit mycket uppskattat:)

Jobbet fick jag faktiskt utan att söka det! Helt otroligt! De som har affären tyckte att det skulle vara kul om jag började arbeta hos dem med huvudansvar för att sälja innebandyartiklar. Eftersom vi säljer i stort sett allt vad en vanlig sportaffär kan tänkas ha så måste jag självklart även lära mig allt om allt annat i butiken. Ser verkligen fram emot att lära mig massor om skor,klubbor, väskor, handskar, skydd mm.

Det bästa med jobbet är att jag har månadslön, bestämda tider och jobbar 75%. Trots att jag jobbar i butik så slipper jag arbeta på lördagar! De tyckte att det var viktigare att jag dessa dagar helt kan fokusera på innebandyn eftersom det är huvudanledningen till att jag befinner mig här i Schweiz. Något annat som är mycket bra är att jag även kunnat påverka mina arbetstider till hög grad. Eftersom affären öppnar först kl 12 så börjar jag alla dagar 11.50. Detta innebär att jag hinner gymma mm på förmiddagarna vilket jag tycker är enormt skönt. På grund av det gör det ju inget om jag har innebandyträning på kvällen, hinner trots det återhämta mig tillräckligt för att orka med dubbla pass vissa dagar. Slutar i stort sett olika tider varje dag, allt för att jag ska hinna hem och äta ordentligt före innebandyträningarna. Har alltid minst en timme på mig från det att jag slutar jobbet tills dess att träningen börjar. Skönt att slippa ha massa dötid att fördriva... Med andra ord, JAG ÄR MYCKET NÖJD!

Jobbarkompisarna verkar riktigt snälla och de tar hand om mig bra. Har dock insett att jag borde lära mig att förstå schweizertyska ytterliggare lite bättre eftersom alla kunder som kommer in i butiken pratar just det. Det optimala vore ju om jag lär mig att förstå det utan problem och sen själv kan svara på högtyska. Vill ju inte lämna högtyskan, det är troligtvis den jag kommer få mest användning av senare i livet, om jag nu inte blir kvar här förstås... :)

Oj vad tiden går fort... nu är det dags att sova!

Imorgon är min bästa arbetsdag, onsdagar jobbar jag nämligen bara 4 timmar! :)

Hoppas ni alla får en mycket på onsdag! Vi hörs!

Kommentarer
Postat av: Anna & Johan

Hej vännen,

äntligen igång på det nya jobbet. Lycka till och hoppas du kommer att trivas.

kram Anna & Johan

2008-10-01 @ 17:55:38
URL: http://aanderson.blogg.se/
Postat av: Sofia

Grattis till det nya jobbet, det blir nog perfekt! Kram!

2008-10-02 @ 22:21:49
URL: http://sofiaahlehjelm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0