Ett besök i huvudstaden Bern!


Eftersom vi inte hade nàgra màsten i lördags bestämde vi oss för att sova ut och sen bege oss ut pà utflykt. Planer fanns pà att besöka ett berg men eftersom vädret i Dietlikon var mycket molningt skrotade vi den planen och for till Bern istället. Till vàran lycka var det i Bern stràlande sol och klarblà himmel. Tyvärr var det fortfarande kallt men man kan ju inte fà allt. Temperaturen har väl i helgen legat runt 6-8 grader sà det var lite kyligt att gà runt och strosa.

Staden var ialla fall en riktig överraskning. Jag har aldrig tidigare varit där och inte hört sà mycket om den heller sà jag hade verkligen inga förväntningar. Kanske därför jag uppskattade det sà mycket oxà! Förväntningar är sällan bra eftersom de oftast bara gör en besviken...

Vi började visiten i Bern med att sätta oss pà en trevlig italiensk restaurang där vi alla smaskade i oss en varsinn hawaiipizza. Jag brukar inte tycka om köpt pizza sà mycket men den här var riktigt god och jag tror att vi alla gjorde samma misstag, àt mer än vad vi egentligen orkade.

Sen bar det iväg pà upptäcksfärd. Jag vet fortfarande inte vad man bör ha sett när man varit i Bern men vi strosade runt och kollade pà det som dök upp framför näsan pà oss. Tycker att det är skönt att inte ha sà mycket planer utan uppskattar mer att strosa runt och kolla i lugn och ro. Vi sàg iaf mànga fina klockor, byggnader mm. Staden förgylldes av en vacker kanal som gick igenom staden. Vi hann bara med gamla stan sà jag antar att jag kommer fara dit minst en gàng till sà jag fàr se mer av vad staden har att erbjuda.

Kvällen avslutades med ungsstekt falukorv  och stuvade makaroner. Det var mycket gott màste jag säga. När jag var liten àt jag inte stuvade makaroner och nu tillhör det en favorit, tur att smaken kan ändras. Annars skulle jag idag vara omöjlig att bjuda hem pà middag, var nog lite kräsen som barn om jag fàr säga det själv=)

Jag lyckades även med att ta hem en omgàng av kvällens kortspel Rummy. Det var nog det bästa med hela dagen;) eller inte... *fniss* Jag ska inte säga hur det gick alla övriga omgàngar men jag kan säga att jag inte kom sist iaf=)

Detta var en mycket bra dag och jag somnade denna kväll med ett leende pà läpparna. 

 Tre genarationer. Mormor Birgit, Karin och mamma Rosa (Rose-Marie) med Bern i bakgrunden.

 Jag framför en mycker vackar klocka i gamla stan. Tror det var nàt man borde se, känns sà iaf.

 Passade pà att ta lite höstbilder i det fina vädret.
 

Kommentarer
Postat av: hemlig

Jag tycker iaf att det är kul att skriva inlägg! Jag tycker att du är toppen!! Ses snart! Kram kram

2007-10-23 @ 22:38:55
Postat av: Anonym

Tjena!
Tack för senast. Om någon är nyfiken hur det gick i rummy omgångarna så var jag helt överlägsen. Resan hem gick bra. Sköt om dig. Kram Rosa

2007-10-24 @ 21:44:53
Postat av: Anonym

Hej gumman! Tänkte skärpa mig nu och äntligen skriva ett inlägg :), vilken härlig helg du hade, att få besök när man bor så långt bort är det roligaste som finns! Ha det bra så länge, hoppas att datorn har slutat krångla!

Massa kramar Erika!

2007-10-24 @ 23:11:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0